Home Despre noi Staff Contact

Premiile de Excelenta Administratie.ro

Conferinţa Naţională de Management Modern în Administraţie


ADMINISTRATIE PUBLICA CENTRALA
ADMINISTRATIE PUBLICA LOCALA
MULTIMEDIA

Centrul Municipal de Colectare Iasi

Data publicarii: Luni, 14 Martie 2005  
 

Programele personale de comunicare pentru liderii din administratie

Lipsa comunicarii este o problema extrem de des intalnita in administratia din Romania. Din pacate, lipsa comunicarii aduce foarte multe prejudicii, atat pentru institutie cat si ca imagine personala; dar oamenii invata acest lucru abia cand este prea tarziu.

Un material de Cezar Caluschi


Nu comunici, nu existi

Lipsa comunicarii este o problema extrem de des intalnita in administratia din Romania. Din pacate, lipsa comunicarii aduce foarte multe prejudicii, atat pentru institutie cat si ca imagine personala; dar oamenii invata acest lucru abia cand este prea tarziu. Exista si persoane in administratie care utilizeaza cu succes comunicarea. De cele mai multe ori sunt persoane publice, cu o mare notorietate locala sau in domeniul lor de activitate. Am intalnit foarte multi profesionisti in administratie, in diferite domenii de activitate, pe diferite pozitii, cu diferite tipuri de expertiza. Unii dintre ei, care invatasera sa utilizeze comunicarea, erau mult mai cunoscuti, cu o vizibilitate mult mai mare decat ceilalti, desi aveau aceeasi experienta, acelasi nivel de pregatire. Lipsa comunicarii se reflecta in cele din urma in activitatea celor mai multe dintre persoanele care lucreaza in administratie, cu cat functia este mai mare sau in momentul in care se pune problema avansarii sau a participarii intr-un scrutin pentru o pozitie. Pentru foarte multi dintre cei care lucreaza in administratie a comunica inseamna a face o conferinta de presa. De cele mai multe ori, atunci cand o institutie sau o persoana este acuzata ca nu comunica, problema se reduce simplist la comunicarea publica, la relatia cu presa. Dar aceasta este doar o componenta; importanta, dar nu singura. O conferinta de presa este doar un instrument de comunicare, pe care il utilizezi intr-un program consistent, de lunga durata. Pentru multi conferintele de presa sunt un rau necesar; pentru cativa, conferintele de presa sunt o oportunitate de a comunica inca o data un mesaj pe care il mai comunica deja si pe multe alte canale, folosind si alte oportunitati. Acestea sunt persoanele din administratie care vor avea suces, pentru ca ele au inteles ca trebuie sa comunice coerent, consistent, continuu.

Programul personal de comunicare

Exista mai multe niveluri ale comunicarii pe care o persoana care lucreaza in administratie ar trebui sa le analizeze. Ca si consultant in comunicare eu am recomandat mereu persoanelor din administratie cu care am discutat sau cu care am lucrat sa-si construiasca un program personal de comunicare. Acest lucru este valabil fie ca esti intr-o pozitie de varf intr-o institutie publica, fie ca esti pe drum spre acea pozitie sau fie ca esti un tanar aspirant. Indiferent de pozitia ta, trebuie sa-ti faci acest program personal de comunicare.
Ce contine un astfel de program, in varianta cea mai simpla a sa ? In primul rand mesajele si cuvintele cheie care construiesc imaginea pe care vrei sa o ai in mediul respectiv, in comunitatea in care vei comunica. Poti fi un om modern, un deschizator de drumuri, un foarte bun specialist, un bun manager, un om cu reactii rapide, un dezvoltator de proiecte, un inovator. Pentru a comunica lucrurile acestea despre tine, va trebui sa-ti alegi mesaje si cuvinte cheie. Apoi va trebui sa-ti definesti grupurile de audienta carora vrei sa te adresezi. Acestea pot fi colegii sau subordonatii tai, sefii, institutii subordonate sau de coordonare, institutii si organisme de reglementare, specialisti din domeniu si nu in ultimul rand presa. Pentru fiecare in parte trebuie sa faci o mica strategie de comunicare: ce sa comunici, cum sa comunici, cand sa comunici.

Incepe cu un program simplu, pe care il vei dezvolta in timp

Exista lideri in administratie, in general acele persoane care sunt alese de electorat (primarii, presedinti de consilii judetene, de exemplu) care dezvolta foarte repede programe personale de comunicare; unii o fac instinctiv, fiind si foarte buni oameni politici, altii o fac sistematizat, utilizand consultanti sau consilieri personali; dar toti au acelasi scop: de a comunica performant cu cat mai multe grupuri de audienta dintre cele care ii intereseaza. Odata construit un astfel de program personal de comunicare, sta in abilitatea si tenacitatea fiecaruia modul in care se indeplineste; dar daca programul este aplicat cu rabdare si consecventa, rezultatele pot fi spectaculoase. Iata care sunt patru lucruri pe care le recomand eu, ca si consultant, celor care incep sa se gandeasca serios la imaginea lor, la un program personal de comunicare.
1. Stabileste care este imaginea pe care vrei sa o construiesti despre tine, ca om care lucreaza in administratie. Incearca sa definesti aceasta imagine cat mai simplu cu putinta, cu cateva cuvinte sau intr-o fraza.
2. Stabileste care sunt grupurile de audienta cu care vrei sa comunici; iata cateva dintre ele, fara a avea pretentia ca acestea sunt toate: colegii, subordonatii, conducerea locala, conducerea centrala, institutii sau organisme de reglementare, presa locala, presa de specialitate (cum este de exemplu Revista nationala de Administratie Publica), asociatii profesionale, lideri politici, parlamentari.
3. Incearca sa gasesti canale si forme de comunicare pentru fiecare dintre aceste categorii de audienta. Evident, in functie de pozitia pe care o ai in administratie vei avea acces la canale sau oportunitati de comunicare diferite. Dar programul personal de comunicare te va ajuta sa nu irosesti nici o oportunitate de comunicare atunci cand ea apare. (In perioada 2002-2003 am dezvoltat un program de comunicare pentru unul dintre cele mai mari orase din Romania; programul presupunea, printre altele un sir de seminarii in tara la care erau invitati sa participe lideri locali ai administratiei publice din orasul respectiv. In toata perioada doar doi lideri din administratie au folosit aceste oportunitati de comunicare si au participat la aceste seminarii; luau cuvantul, comunicau, relationau si dadeau informatii la presa. Astazi aceste persoane sunt singurele care au reusit sa ramana in fruntea administratiei orasului respectiv, dupa ce au fost alese de catre electorat . Alte persoane din administratie, care gaseau de fiecare data un motiv sa nu participe la aceste oportunitati de comunicare, pur si simplu din indiferenta sau din lene, au ajuns simpli necunoscuti). Canalele de comunicare sunt modurile prin care poti comunica; de exemplu publicand un material in presa locala sau in presa de specialitate, sau trimitand un e-mail, sau avand o pagina personala de web, sau scriind o carte, sau scriind un articol pentru un site de specialitate (cum este www.administratie.ro, de exemplu) sau dand un telefon.
Oportunitatile de comunicare sunt cele care sunt create si care nu depind de tine: seminarii, conferinte, deplasari, intalniri tematice, petreceri, aniversari, lansari de carti, conferinte de presa si multe altele. In fiecare zi, in jurul dumneavoastra exista minim doua-trei astfel de oportunitati de comunicare. Unii le folosesc si isi sporesc de fiecare data notorietatea si vizibilitatea publica; altii, cei mai multi, le irosesc si raman simpli anonimi.
4. Modifica programul personal de comunicare in functie de obiectivele tale; dar modificare trebuie facuta in general prin schimbarea importantei pe care o acorzi unui anumit grup de audienta si nu prin schimbarea mesajului despre tine; schimbarea periodica a mesajului despre tine va duce la invalmasirea imaginii despre tine in mintea celor cu care comunici; gandeste-te ca uneori cu o persoana comunici de doua-trei ori pe an. Este suficient ca sa-i construiesti o perceptie despre tine, dar pentru asta mesajul trebuie sa fie consecvent. Daca il vei schimba de fiecare data, nu vei sti care este in final perceptia cu care a ramas el despre tine.
*****
DESPRE AUTOR

Cezar Caluschi este consultant in Comunicare si Relatii Publice. Este fondatorul agentiei de consultanta "Oameni si Companii" si ofera consultanta de comunicare pentru lideri din administratie, oameni politici, institutii publice si companii private. Este autor al volumului "Relatii Publice Moderne" si co-autor al volumelor "Inteligenta Marketing" si "Inteligenta Marketing Plus". Este fondator si presedinte al Revistei nationale de Administratie Publica. Coordoneaza mai multe programe de comunicare in administratie, mediul politic si mediul diplomatic din Romania. Este membru al IAPC, Asociatia Internationala a Consultantilor Politici.


Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !

 




Newsletter


Editorial
București - falimentul administraţiei locale
kivu_mircea.jpg
Un editorial de Mircea Kivu, publicat în ziarul "România Liberă" Citeste


Analiza
Ghid de Reciclare: Reciclarea se învață!
Să recunoaștem, sortarea și reciclarea deșeurilor pe care le generăm acasă nu face neaparat parte din obiceiurile noastre. Pe de altă parte, este un obicei care se cultivă cu mare grijă în țările europene și nu numai. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat și reintrarea unor resurse numite materii prime secundare - adică sticlă, hârtie, metal sau textile reciclate - în circuitul economic. Citeste


Interviu
Luminița Chivu (INCE): "România nu are prea mulți salariați în sectorul public, ci prea puțini în sectorul privat"
chivu_luminita.jpg
Problema României nu este neapărat aceea că sunt prea mulți salariați în sectorul public, ci faptul că sunt prea puțini angajați în sectorul privat și mulți dintre aceștia sunt plătiți cu salariul minim, care este foarte scăzut, a declarat într-un interviu pentru Agerpres, Luminița Chivu, director general al Institutului Național de Cercetări Economice "Costin C. Kirițescu" (INCE), din subordinea Academiei Române. Citeste


Compania saptamanii
Iulian Mangalagiu, BRIKSTON: "Vrem ca şi în 2016 să păstrăm ritmul anilor precedenţi, în care am lansat în medie cinci produse noi pe piaţă"
mangalagiu_iulian.jpg
2016 se anunţă un an foarte important pentru compania Brikston din punct de vedere al extinderii gamei de produse, atât prin completarea paletelor de nuanțe și texturi, dar și prin realizarea unor produse noi, care să ofere calitate superioară la prețuri extrem de competitive. "Ceea ce ne interesează pe noi, la BRIKSTON, în primul rând este calitatea crescută. Investim permanent în tehnologie și punem accent crescut pe inovație. Întotdeauna încercăm să fim în poziția consumatorului atunci când acesta își propune să facă o achiziție de materiale de construcții. Este o alegere pe care nu poți să nu o respecți și să o onorezi", afirmă Iulian Mangalagiu, directorul general al BRIKSTON SA. Citeste


Eveniment
Conferinţa Naţională Urban Concept a reunit la Predeal peste o sută de arhitecți și specialiști din domeniu
urbanconcept_2016_1.jpg
Oameni şi Companii, editorul portalulului EuroUrbanism.ro, a organizat în perioada 17-19 martie, la Predeal, cea de-a XVI-a ediţie a Conferinţei Naţionale Urban Concept- dezvoltare urbană modernă în România. Citeste

agerpres.ro

Semnal Editorial
Raportul anual Administratie.ro 2015 este acum disponibil pentru descărcare gratuită!
Echipa redacţională a portalului Administratie.ro are plăcerea să anunţe finalizarea Raportului anual pe 2015, o sinteză a celor mai importante evenimente, proiecte şi declaraţii de anul trecut în domeniul administrației publice. Raportul Administratie.ro 2015 a apărut ca rezultat al interacțiunii dintre portalul Administratie.ro și cititorii săi, în covârșitoare parte reprezentanți ai instituțiilor publice din România. Citeste

Vizitatori
counter