Home Despre noi Staff Contact

Premiile de Excelenta Administratie.ro

Conferinţa Naţională de Management Modern în Administraţie


ADMINISTRATIE PUBLICA CENTRALA
ADMINISTRATIE PUBLICA LOCALA
MULTIMEDIA

Centrul Municipal de Colectare Iasi

Data publicarii: Joi, 19 Octombrie 2006  
 

"Aderarea la Uniunea Europeana este o mare sansa pentru Romania, dar si o mare provocare"

boagiu_anca.jpgInterviul acordat in exclusivitate Agentiei Rompres de ministrul integrarii europene, Anca Boagiu.

- Avem un raport favorabil al Comisiei Europene si certitudinea aderarii la 1 ianuarie 2007. Care sunt urgentele Romaniei pana la aceasta data? Avem capacitatea necesara pentru a rezolva la timp problemele semnalate in raportul Comisiei?
- Romania mai are inca trei luni pana la data aderarii, perioada cruciala care va fi folosita la pentru consolidarea progreselor realizate. Pe baza constatarilor din raport vom utiliza la maximum lunile care au ramas pentru a fi cat mai bine pregatiti la momentul aderarii si a elimina orice posibilitate de aplicare a vreunei eventuale clauze de salvgardare ulterior momentului aderarii. Prioritatile pentru perioada urmatoare sunt legate de acele domenii in care pana la sfarsitul anului trebuie sa finalizam pregatirile astfel incat sa putem beneficia de avantajele statutului de membru imediat dupa 1 ianuarie. In primul rand Sistemul Integrat de Administrare si Control si agentiile de plati trebuie sa devina operationale pentru ca fermierii romani sa aiba acces la platile directe, primele finantari post-aderare care vor fi accesibile romanilor. De asemenea, trebuie continuate reformele in domeniul justitiei si luptei impotriva coruptiei. Deja am facut progrese semnificative in acest domeniu, dar trebuie sa ne asiguram de reversibilitatea acestor reforme. Adoptarea legii privind infiintarea Agentiei Nationale de Integritate, consolidarea activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, prevenirea actelor de coruptie, toate sunt masuri la care lucram deja. Capacitatea de a indeplini aceste masuri am dovedit-o deja prin eficienta cu care am actionat in aceasta perioada. Intr-un an si jumatate am reusit sa evitam activarea clauzei de amanare a aderarii, dar si sa nu avem nici o clauza de salvgardare sectoriala in momentul accederii la Uniunea Europeana. Sunt indicatori clari ca avem capacitatea de a solutiona probleme intr-un timp scurt si in mod eficient.
- In ultimul raport al Comisiei Europene se mentioneaza ca atat in cazul Romaniei, cat si in cel al Bulgariei, exista un "risc real" ca Sistemul Integrat de Administrare si Control sa nu fie functional la data aderarii. In ce stadiu ne aflam la ora actuala si ce se poate face pentru a se elimina acest risc mentionat de Comisie?
- Intr-adevar, acest Sistem Integrat de Administrare si Control, IACS, este vital pentru ca fondurile alocate agriculturii sa fie gestionate eficient si in beneficiul fermierilor si al dezvoltarii satului romanesc. In momentul de fata se deruleaza o ampla operatiune de ortofotografiere a teritoriului Romaniei si de verificare in teren a ortofotoplanurilor. Foarte probabil ca acesti termeni sunt greu de inteles pentru majoritatea cetatenilor, dar de fapt operatiunea este destul de simpla. Sunt facute niste fotografii din avion ale parcelelor de pamant, aceste fotografii sunt transformate in format digital si urmeaza apoi faza verificarii pe teren pentru a vedea cui apartine acea parcela, ce tip de pamant este, ce se cultiva etc. Toate aceste date sunt necesare pentru a putea avea o evidenta asupra platilor directe care vor fi efectuate dupa 1 ianuarie 2007. In acelasi timp, acest sistem este o ampla baza de date ce contine nu doar informatii despre parcele, ci si despre animalele care se afla in ferme si in gospodarii: daca se imbolnavesc, daca mor, daca sunt vandute sau sacrificate. Dupa cum vedeti, volumul de munca este imens. In Romania sunt inregistrate peste 1,5 milioane de ferme si toate informatiile despre aceste ferme si despre platile care se efectueaza trebuie gestionate prin IACS. Cred insa ca daca se mentine actualul ritm sistemul va fi operational in timp util.
- Presedintele Traian Basescu aprecia, dupa raportul din luna mai ,ca, in punctele cheie ale vietii economice si sociale, Romania se inscrie intr-o zona a mediocritatii. Dupa raportul din 26 septembrie, seful statului a afirmat ca obiectivul a fost indeplinit "acceptabil" si ca exista in continuare segmente in care performanta se situeaza in zona mediocritatii. Care este punctul dvs. de vedere in calitate de ministru al integrarii? Daca impartasiti acest punct de vedere, care sunt acele segmente situate inca in zona mediocritatii?
- Intr-adevar, nu putem afirma ca am atins pe deplin standardele europene. Pentru a ne atinge obiectivul de a fi nu doar al saptelea stat ca marime din Uniunea Europeana, ci si o forta economica si politica trebuie sa avem o pregatire desavarsita. Raportul Comisiei apreciaza progresele pe care le-am facut pana acum, dar in acelasi timp sunt domenii in care mai avem de muncit, cum ar fi agricultura si justitia. Mai sunt, de asemenea, o serie de legi care trebuie adoptate: legea Curtii de Conturi, legea pentru alegerile europene, legea privind Agentia Nationala de Integritate. In acelasi timp, trebuie sa dovedim ca toate institutiile nou create sunt operationale si pot face fata rigorilor europene. Un alt proiect care trebuie implementat pentru a ne apropia de standardele europene este cel al descentralizarii. Implicarea comunitatilor locale in luarea deciziilor si in administrarea propriilor fonduri este un element esential pentru a eficientiza administratia locala romaneasca. Si in Uniunea Europeana se incearca acum aducerea procesului decizional cat mai aproape de cetatean. Romania, ca viitor stat membru, nu poate face nota discordanta in acest proiect european. Daca vrem ca banii europeni sa fie utilizati in beneficiul cetateanului, trebuie sa responsabilizam administratia locala, cea care cunoaste cel mai bine nevoile cetatenilor.
- Nu am scapat inca de rapoarte. Avem obligatia de a raporta cu regularitate progresele inregistrate in anumite domenii mentionate de Comisie, iar aceasta, la randul ei, va evalua pana in luna iulie aceste progrese. Care vor fi deosebirile esentiale dintre aceste rapoarte si cele de pana acum?
- Diferenta majora este aceea ca Romania va fi stat membru si este tratata deja ca atare. Dupa momentul aderarii va fi pus in aplicare un mecanism de cooperare si verificare, ceea ce este in deplina concordanta cu rolul pe care Comisia Europeana il are ca gardian al tratatelor. Romania va fi tratata, din acest punct de vedere, ca orice stat membru al Uniunii. In acelasi timp, trebuie sa recunoastem ca prin cooperarea permanenta cu Comisia Europeana si cu statele membre, Romania a avut doar de castigat. Am avut tot timpul o evaluare obiectiva asupra a ce mai avem de facut, dar si un sprijin real ori de cate ori am avut nevoie.
- In legatura cu alegerile pentru Parlamentul European, in ce stadiu ne aflam cu legislatia necesara pentru organizarea lor?
- In primul rand as reaminti ca aceasta tema a fost in mod repetat prezenta pe agenda ministerului pe care il conduc. Nu de putine ori am facut apel la decidentii politici pentru a acorda atentia cuvenita acestui subiect, intrucat Tratatul de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana mentioneaza fara echivoc necesitatea organizarii alegerilor europene pana la sfarsitul lui 2007. Pe de alta parte, o accelerare a stabilirii calendarului electoral ar fi permis Romaniei sa-si trimita reprezentantii sai in Parlamentul European in prima jumatate a anului viitor, fapt care i-ar fi ajutat sa-si consolideze pozitiile in respectivul for european. Vorbim aici de mai multa legitimitate data de votul popular, vorbim de reprezentarea efectiva a intereselor cetatenilor romani. In situatia de fata, actualii euro-observatori vor trebui sa-si continue activitatea pana la momentul alegerilor pentru Parlamentul European, iar marea majoritate dintre ei au demonstrat deja ca isi merita actualele pozitii. Am convingerea ca actualul Guvern va fi in masura sa anunte organizarea acestor alegeri in prima jumatate a anului 2007, avand in vedere ca proiectul de lege elaborat de MIE si Autoritatea Electorala Permanenta, cu sprijinul MAE si MAI a fost adoptat deja de Guvern, aflandu-se acum in Parlament. De asemenea, Comisia comuna a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului Electoral va definitiva noul proiect de lege pana la sfarsitul acestei luni. Sunt create deci premisele pentru adoptarea legii pana la sfarsitul acestui an.
- Cand credeti ca ar fi momentul optim pentru organizarea acestor alegeri si in ce masura credeti ca alegatorul roman este pregatit sa mearga la urne in deplina cunostinta de cauza?
- Nu este o noutate faptul ca eu am pledat pentru organizarea acestor alegeri in primele luni ale anului 2007 si am reamintit mai sus atat contextul, cat si principalele argumente pentru o astfel de decizie. Pe de alta parte insa, Parlamentul Romaniei a fost in vacanta pana la inceputul lui septembrie, iar procedurile au fost accelerate din acel moment. Eu respect decizia Parlamentului de a analiza mai mult timp acest proiect pentru ca pana la urma vorbim de o lege foarte importanta ce va influenta modul in care Romania va fi reprezentata in Parlamentul European. As spune chiar ca vom realiza cu adevarat importanta acestei legi abia in 2009, adica la urmatoarele alegeri europene, care vor fi organizate simultan in toate cele 27 de state ale Uniunii Europene. Sper insa ca si alegerile europene de anul viitor sa fie receptate la adevarata valoare de cetatenii romani in primul rand, dar si de actorii politici. Sper ca dezbaterea autentica in jurul principalelor probleme cu care se confrunta Uniunea Europeana sa primeze, si nu discutiile interne sterile cu care, din pacate, ne-am cam obisnuit in ultimii 16 ani. Eu cred ca cetatenii romani sunt deja informati la un nivel acceptabil in privinta principalelor teme europene, si cred prin urmare ca vor fi pregatiti pentru o altfel de campanie electorala. Intrebarea e insa cat de pregatiti si dispusi vor fi principalii actori politici sa adopte aceasta conduita moderna.
- La final, un raspuns de interes pentru cetateanul de rand. Cat de curand estimati ca ar putea sa devina vizibile primele avantaje ale aderarii la Uniunea Europeana?
- Va asigur ca avantajele aderarii la Uniunea Europeana au fost deja vizibile pentru Romania. Perspectiva integrarii europene a insemnat foarte mult pentru schimbarea la fata a tarii noastre in raport cu standardele de stat modern european. Aceste schimbari au fost vizibile incepand cu nivelul guvernamental, unde buna guvernare a devenit o realitate, si continuand cu o mai buna fundamentare a politicilor publice sau cu intarirea capacitatii administrative. Aceste directii cheie au determinat progrese importante pentru Romania, iar cifrele macro-economice si distributia cheltuielilor bugetare recomanda tara noastra ca o sursa reala de stabilitate si competitivitate in regiune si un potential model de dezvoltare pentru statele din Balcanii de Vest sau din euro-regiunea Marii Negre. Asadar, avantajele aderarii nu vor incepe odata cu 1 ianuarie 2007, ele au inceput deja si tot mai multi romani le-au resimtit in ultimii ani. Sa nu uitam in acelasi sens toate proiectele executate in ultimii ani din fondurile de pre-aderare PHARE, ISPA si SAPARD, proiecte de care au beneficiat comunitatile locale, deci fiecare cetatean in parte. De la 1 ianuarie 2007, toate aceste directii vor fi continuate, dar la un cu totul alt nivel. In perioada 2007-2013, Romania va beneficia de fonduri nerambursabile de nu mai putin de 32 de miliarde de euro, bani care trebuie folositi pentru dezvoltarea fara precedent a tarii noastre. Practic, la un calcul elementar, ar rezulta ca Romania va trebui sa cheltuiasca in urmatorii sapte ani aproape opt milioane de euro pe zi numai din banii europeni. In sfarsit, vom putea vorbi de ireversibilitatea procesului de modernizare a Romaniei, de europenizarea care ne-a fost refuzata de istorie vreme de cinci decenii. Este o mare sansa pentru Romania, dar in acelasi timp este si o mare provocare, responsabilitate, careia va trebui sa stim sa-i facem fata. Am convingerea ca in urmatorii doi-trei ani, vom vorbi tot mai mult despre capacitatea de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune, de o administratie publica mai eficienta, de regionalizare, de subsidiaritate, descentralizare si alte realitati si concepte europene. De modul in care vom internaliza aceste noi realitati vor depinde viteza cu care vom recupera decalajele ce inca ne separa de statele din Vestul Europei si, implicit, beneficiul integrarii europene pentru fiecare roman in parte.


Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !

 


 Primaria Giurgiu


Newsletter


Editorial
București - falimentul administraţiei locale
kivu_mircea.jpg
Un editorial de Mircea Kivu, publicat în ziarul "România Liberă" Citeste


Analiza
Ghid de Reciclare: Reciclarea se învață!
Să recunoaștem, sortarea și reciclarea deșeurilor pe care le generăm acasă nu face neaparat parte din obiceiurile noastre. Pe de altă parte, este un obicei care se cultivă cu mare grijă în țările europene și nu numai. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat și reintrarea unor resurse numite materii prime secundare - adică sticlă, hârtie, metal sau textile reciclate - în circuitul economic. Citeste


Interviu
Luminița Chivu (INCE): "România nu are prea mulți salariați în sectorul public, ci prea puțini în sectorul privat"
chivu_luminita.jpg
Problema României nu este neapărat aceea că sunt prea mulți salariați în sectorul public, ci faptul că sunt prea puțini angajați în sectorul privat și mulți dintre aceștia sunt plătiți cu salariul minim, care este foarte scăzut, a declarat într-un interviu pentru Agerpres, Luminița Chivu, director general al Institutului Național de Cercetări Economice "Costin C. Kirițescu" (INCE), din subordinea Academiei Române. Citeste


Compania saptamanii
Iulian Mangalagiu, BRIKSTON: "Vrem ca şi în 2016 să păstrăm ritmul anilor precedenţi, în care am lansat în medie cinci produse noi pe piaţă"
mangalagiu_iulian.jpg
2016 se anunţă un an foarte important pentru compania Brikston din punct de vedere al extinderii gamei de produse, atât prin completarea paletelor de nuanțe și texturi, dar și prin realizarea unor produse noi, care să ofere calitate superioară la prețuri extrem de competitive. "Ceea ce ne interesează pe noi, la BRIKSTON, în primul rând este calitatea crescută. Investim permanent în tehnologie și punem accent crescut pe inovație. Întotdeauna încercăm să fim în poziția consumatorului atunci când acesta își propune să facă o achiziție de materiale de construcții. Este o alegere pe care nu poți să nu o respecți și să o onorezi", afirmă Iulian Mangalagiu, directorul general al BRIKSTON SA. Citeste


Eveniment
Conferinţa Naţională Urban Concept a reunit la Predeal peste o sută de arhitecți și specialiști din domeniu
urbanconcept_2016_1.jpg
Oameni şi Companii, editorul portalulului EuroUrbanism.ro, a organizat în perioada 17-19 martie, la Predeal, cea de-a XVI-a ediţie a Conferinţei Naţionale Urban Concept- dezvoltare urbană modernă în România. Citeste

agerpres.ro

Semnal Editorial
Raportul anual Administratie.ro 2015 este acum disponibil pentru descărcare gratuită!
Echipa redacţională a portalului Administratie.ro are plăcerea să anunţe finalizarea Raportului anual pe 2015, o sinteză a celor mai importante evenimente, proiecte şi declaraţii de anul trecut în domeniul administrației publice. Raportul Administratie.ro 2015 a apărut ca rezultat al interacțiunii dintre portalul Administratie.ro și cititorii săi, în covârșitoare parte reprezentanți ai instituțiilor publice din România. Citeste

Vizitatori
counter